۱۴۰۱/۰۲/۱۰ ۰۸:۳۰ ۵۱۵ چچ تاریخچه تشکیل اندیشکده سازمان پزشکی قانونی کشور معرفی اندیشکده سازمان پزشکی قانونی کشور: تاریخچه: با توجه به دستور آقای دکتر عباس مسجدی آرانی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در بهار سال 1399، مطالعات مقدماتی برای ایجاد اندیشکده سازمان با همت آقای دکتر صابری مشاور رئیس سازمان و آقای دکتر شجاعی مدیر کل حوزه ریاست آغاز گردید و در ادامه مسئولیت این امر بر عهده آقای دکترعبدالرزاق برزگر نهاده شد، پس از تهیه پیش نویس اساسنامه و طراحی ساختار آن با بهره گیری از نهادهای مشابه و با استفاده از نظرات تعدادی از صاحب نظران و افراد دارای تجربه در این زمینه ، در نهایت کلیات اساسنامه و ساختار در اولین جلسه «شورای سیاست گذاری اندیشکده» به تاریخ 31/ 1399/06 به تصویب رسید ، همچنین در این جلسه به پیشنهاد رئیس اندیشکده با انتخاب آقای دکتر عباس مینوی به عنوان دبیر اندیشکده موافقت بعمل آمد ، محل استقرار اندیشکده در طبقه همکف ساختمان ستاد سازمان پزشکی قانونی کشور واقع در خیابان بهشت جانمایی شد. در طول نیمه دوم سال 1399 بتدریج لوازم و تجهیزات اداری ، سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز تأمین و سایت اولیه اندیشکده بصورت آزمایشی طراحی و راه اندازی شد . سپس از پرسنل سازمانی علاقمند دعوت به همکاری بعمل آمد و در ادامه فهرست اسامی داوطلبین همکاری و اسامی صاحب نظران منتخب در قالب « کارگروه های تخصصی » ساماندهی شد و پس از آن چندین مورد نظرخواهی از آنان صورت پذیرفته است ، همچنین در ادامه کار ، بنا به دستور ریاست سازمان و یا در اجرای مصوبات شورای معاونین، تاکنون چند مورد مطالعه و بررسی در خصوص موضوعات ارجاعی انجام شده است . شرح وظایف اندیشکده : براساس ماده 4 اساسنامه ، وظایف اندیشکده به شرح زیر می باشد : 1- رصد و شناسایی مشکلات با استفاده از نظرات افراد و ذینفعان مختلف، فهرستبندی و اولویتبندی آنها، تحلیل لایهای و حرکت از مشکلات سطحی به عوامل ریشهای؛ 2- تدوین راهکارهای اصلاحی و اولویتبندی آنها با مرور مستندات و شواهد علمی، جلب نقطه نظرات خبرگی و مشورتی، تنظیم سناریوهای ممکن اصلاحی و انتخاب بهترین مدل اصلاحی؛ 3- شناسایی، توصیف و صورتبندی دقیق مسایل مورد نظر، ارزیابی مسایل جاری و مسایل در شرف ظهور و ارایه دیدگاههای تحلیلگرایانه در خصوص آن دسته از سیاستهایی که سیاست گذاران و برنامه ریزان سازمان یا سایر ذینفعان کلیدی بدان نیاز فوری دارند؛ 4- تبدیل ایدههای کلی و شکل نگرفته و پیشنهادهای خام به اندیشههای کاربردی، سیاستها و برنامههای دقیق و قابل اجرا در عمل، با حمایت و حفاظت از مالکیت فکر و ایده-های ارایه شده توسط افراد و ذینفعان؛ 5- ایفای نقش در بحثهای مربوط به سیاست گذاری وارزیابی نقادانه سیاستها و برنامههای سازمان؛ 6- تحلیل وضعیت برای پیادهسازی و ارایه راهبردهای کلان برای اصلاحات از طریق آسیبشناسی محیط در پذیرش راهحل، سنجش توانمندی سازمان در اجرایی نمودن راهحل و کمک به ایجاد فضای مناسب برای پیادهسازی آن؛ 7- فراهم آوردن زمینه برای مبادله سازنده اطلاعات و نظرات میان چهرههای اصلی سازمان و در صورت امکان ایجاد اجماع و وحدت رویه بین آنان و همچنین فعالیت در مقام تسهیلکننده تبادل اطلاعات و آراء میان صاحبنظران؛ 8- کمک در تدوین چشم انداز، رسالت، سیاست ها، الزامات، شاخص ها و فرآیندهای کلیدی و برنامههای کلان سازمان پزشکی قانونی در تراز انقلاب اسلامی با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب؛ 9- انجام مطالعات تطبیقی و مرور تجربه کشورهای مختلف جهان و یافتن نقاط قوت و ضعف سیاست های آنها در حوزه پزشکی قانونی؛ 10- بومیسازی الگوهای اندیشهای به دست آمده از ارزیابیها و مطالعات تطبیقی؛ 11- انجام مطالعات آینده شناسی و آینده نگاری. آدرس کوتاه شده: https://think.lmo.ir/s/mfaDiP